Her finner du oversikt over spørsmål vi ofte får før folk melder seg på:

Generelle spørsmål

Nei, det må du ikke. Det er kun et tilbud, så du kan fint også være med uten å gjennomføre målinger og tester.

Forskjellen på de ulike programmene er lengden på oppfølgingen. Innholdet og oppfølgingen er den samme så lenge du er med. 

Ja, i Kickstart er det plass til alle! Vi tilbyr per dags dato tre ulike program, som alle er utviklet for å gi deg best mulig forutsetninger for å lykkes basert på ditt personlige utgangspunkt og mål. Ta gjerne testen vår her for å finne ut hvilket program som passer deg best.

Nei, vi har ingen krav om vekt. Kickstart passer perfekt både for deg som ønsker å gå ned 10-30 kilo, men også for deg som ønsker å endre livsstilen til det bedre uten å ha fokus på vektreduksjon. Vi tilpasser og justerer basert på dine målsetninger.

Ja, nedre aldersgrense er 18 år.

Ja, vårt program “Kickstart – ned i vekt” passer perfekt for deg som ønsker å gå ned mer enn 15 kg.

Ja, “Kickstart – sunnere og sprekere” er perfekt for deg som har et ønske om å endre kostholds – og treningsrutiner til det bedre, men ikke helt vet hvor du skal begynne, eller klarer å starte alene. Energimengden i kostholdet tilpasses dine mål.

Vi i Kickstart er opptatt av at du som deltaker skal følges opp tett og føle deg trygg.  I pakken inngår derfor tre individuelle samtaler med klinisk ernæringsfysiolog (oppstart, halvveis og slutt), i tillegg til at du som deltaker står du fritt til å kontakte alle oss i teamet på telefon, mail eller WhatsApp når du skulle ha behov for det. Vi følger deg også opp, og gjør justeringer og tilpasninger, basert på ukesrapporter. Vi er her når du trenger oss, men vær gjerne proaktiv i kommunikasjonen med oss.

Ja, dersom du ønsker å forlenge programmet underveis kan du enkelt gjøre dette, og betaler kun mellomlegget.

Ja, det er fullt mulig å kombinere deltakelse i Kickstart med en “8 til 16”-jobb. Alle fellesøkter ligger utenom dette tidsrommet.

Ja, turnus og Kickstart er ingen dum kombinasjon. Informer gjerne våre kliniske ernæringsfysiologer om din arbeidssituasjon på første samtale; de hjelper deg mer enn gjerne med å finne gode løsninger. Treningsmessig er det også fullt mulig å kombinere Kickstart med turnus. Egentrening gjør du selv på de tidspunktene som passer for deg best. Du kan også selv melde deg på de fellesøktene det eventuelt passer å delta på den inneværende uken.

Kosthold og kostholdsplaner

2022-10-23_1303_3597-HD

Et kosthold for alle, med råvarebaserte og mettende retter

Anette Skarpaas Ramm, Klinisk ernæringsfysiolog

Ja, basen i kostholdet er lik for alle, men mengdene vil variere basert på behov og mål. Du står også fritt til selv å sette sammen din egen ukesmeny basert på egne preferanser. Oppskriftsbanken består av over 120 oppskrifter, så her er det noe for alle.

Vi er ikke veldig opptatt av å sette en merkelapp på kostholdet, men vi etterstreber å følge de norske kostrådene, noe som innebærer at kostholdet er rikt på frukt, bær, grønnsaker, grove kornprodukter, magre meieri- og kjøttprodukter, gode kilder til fett og lite rødt kjøtt. Fokuset vårt ligger hovedsakelig på alt man burde spise “mer av”, fremfor det å utelukke eller minimere inntaket av andre.

Nei. Ukesmenyene er basert på helt vanlig mat fra matbutikken, og inneholder vanlige retter som passer for hele familien. I tillegg har du alltid flere ulike alternativer både til frokost, lunsj, middag og kveldsmat tilgjengelig, så du kan fint sette sammen en egen meny basert på egne preferanser. Rettene inneholder relativt få ingredienser, og er enkle å lage. Basen er “lik” for alle, men det gjøres individuelle tilpasninger underveis.

Ukesmenyene inneholder i et utgangspunkt fire måltider per dag + frukt/grønt mellom måltidene ved behov. Det er også rom for å komponere og tilpasse menyene basert på egne preferanser. 

Frokost kan være alt fra havregrøt eller knekkebrød med pålegg til smoothie, eggeretter, rundstykker eller kjøleskapsgrøt. Til lunsj kan du velge mellom ulike salater, brød/knekkebrød-varianter, wraps og/eller middagsrester. Middagene er variert, men hovedfokuset ligger på gode proteinkilder og mye grønnsaker. Kveldsmat (kan også spises som et mellommåltid) kan være alt fra meieriprodukter som yoghurt, skyr, kesam eller cottage cheese med frukt, bær og nøtter – til smoothies, knekkebrød, rundstykker eller grøt. 

Ja, våre kliniske ernæringsfysiologer vil hjelpe deg med å finne gode løsninger dersom du har spesielle preferanser.

Ja, kostholdet passer alle – store som små! Rettene er varierte, mettende og smakfulle, og ved å justere på porsjonsstørrelsen passer de like godt til deg som til barna!

Nei, vi har dessverre ikke rene vegetar – eller veganmenyer klare enda. Mange av rettene man kan velge mellom er allerede plantebaserte, og det går fint også an å gjøre de andre rettene kjøttfri, men vi har ingen ren plantebasert meny per dags dato.

Nei, det er dessverre ikke mulig å kjøpe kun kostholdsdelen.

I løpet av perioden inngår 3 (3 – og 4.mnd) eller 4 (6.mnd) individuelle samtaler med klinisk ernæringsfysiolog. Ernæringsfysiologene er også medlem av den interne WhatsApp-gruppen, så du kan til enhver tid stille det du måtte ha av kostholdsspørsmål her. Ernæringsfysiologene svarer også på ukesrapporter – og er tilgjengelig for dialog både på privat melding, telefon og mail gjennom hele perioden.

Nei! Vi er opptatt av alt man burde spise “mer av”, ikke hva man eventuelt ikke burde spise. Jo mer du spiser av det som er bra for deg, jo mindre plass blir det til alt det andre. Helse handler om hvor store mengder man spiser/drikker av de ulike matvarene over tid, ikke det at man spiser dem i utgangspunktet!

Ja, det er ikke noe problem. Våre kliniske ernæringsfysiologer er opptatt av å hjelpe deg til å finne gode rutiner som du trives med; og kostholdsplanen kan justeres deretter.

Ja! Vi er opptatt av å finne bærekraftige løsninger som fungerer bra for deg i din hverdag. For mange inkluderer dette å kunne benytte seg av lunsjtilbudet på jobb. Sammen finner vi gode løsninger!

Trening og treningsplaner

2022-10-23_1302_3589-HD

Med treningsprinsipper fra toppidrett, garanterer vi at du blir sprek med programmet.

Martin Johnsrud Sundby

Ja, all trening kan gjennomføres alene. Uansett hvilket opplegg du velger, vil du gjennom hele perioden ha tilgang til et “dag-til-dag” treningsopplegg tilpasset det nivåer du starter på. Fellesøktene er kun et ekstratilbud du kan benytte deg av dersom du ønsker.

Overgangen fra det å ikke trene i det hele tatt, til plutselig skulle begynne å trene, vil for mange oppfattes som hard helt uavhengig av utgangspunkt. Dette er også helt naturlig. Vi er derimot opptatt av at du som deltaker skal føle at treningsprogrammet er gjennomførbart, og ikke minst at du føler på mestring på veien. Treningsmengde og intensitet bygges derfor opp gradvis gjennom hele programmet.

Som Kickstartdeltaker vil du få tilgang til en egen side der du har oversikt over dine treningsplaner. Her finner du også videobeskrivelse av alle øvelser.

Ja, deg vil vi gjerne ha med! Vi har absolutt ingen krav eller forventninger til utgangspunkt; det eneste vi forventer er at du er motivert til å legge ned en innsats for å bedre den. Usikker på hvilket program du burde starte på? Ta testen her!

Fellesøkter

2022-10-23_1413_6517-HD

For den ekstra pushen er fellesøkter genialt.

Martin Johnsrud Sundby

Antall fellesøkter varierer litt fra uke til uke, men ligger alltid et sted mellom 9 og 12 økter. Du velger selv om, og eventuelt hvor mange, av disse øktene du ønsker å delta på.

Fellesøktene ligger stort sett alltid på morgenen (før jobb) eller på ettermiddagen (etter jobb), eksempelvis 0630-0800 eller 1730-1900. Varigheten på økten varierer litt med type innhold, men ligger stort sett alltid et sted mellom 60 og 90 minutter. Vi tilbyr også én fellesøkt i løpet av helgen (lørdag eller søndag).

Lokasjon for fellesøktene varierer med sesong og innhold. Om sommeren er vi glade i å trene ute, og benytter oss aktivt av de fine uteområdene Oslo har å by på. Vi er også noe ute om vinteren, men flere av øktene er også flyttet inn. Typiske lokasjoner er Sognsvann, Holmenkollen, Frognerparken, Ekeberg, SATS Njårdhallen og CrossFit Løren.

En fellesøkt kan inneholde alt fra trappetrening, intervall eller powerwalk, til spinning, bootcamps, crossfit, styrke, trappeløp og sirkeltrening.

Det varierer fra økt til økt, men som regel mellom 15 og 30 stykker. Om interessen er stor, settes det opp flere økter.

Fellesøktene holdes av alle oss i Team Kickstart. Både Sondre, Camilla, Kristiane, Martin, Anette og Marieke er til stede på økter i løpet av uken. I tillegg bistår også noen flinke karer fra Holmenkollen treningslab!

Ja, Martin har fellesøkter hver uke.

En oversikt over neste ukes fellesøkter legges ut hver fredag. Du melder deg selv på de øktene du kan tenke deg å være med på den kommende uken.

Fjernprogram

2022-10-23_1348_6230-HD

Til tross for distanse har du mulighet for veiledning i verdensklasse, samme program og samme oppfølging fra teamet. 

Martin Johnsrud Sundby

I utgangspunktet inngår kun Teams-økter på fjernprogrammet, men om du er innom Oslo på besøk en dag, er du er selvfølgelig også hjertelig velkommen innom på økt!

Måling av vekt og livvidde gjennomfører du selv. Dersom du ønsker å ta blodprøver i forbindelse med din Kickstartdeltakelse, avtales dette med egen fastlege. Vi informerer om hvilke blodprøver som er aktuelle.

Oppfølging foregår digitalt og over telefon. Oppfølging fra klinisk ernæringsfysiolog foregår via telefon. Du booker tid for din telefonsamtale på samme måte som om du skulle ha møtt fysisk. Utenom samtalene foregår oppfølging via ukesrapporter og kommunikasjon på WhatsApp.

Ja, vårt fjernprogram er tilpasset deg som ikke bor i Oslo og omegn. All oppfølging og kommunikasjon foregår digitalt.

Den største forskjellen på hoved – og fjernprogram er i hvilken form oppfølgingen foregår. Som deltaker på fjernprogrammet skjer all oppfølging digitalt og over telefon. Hvis du ønsker å følge med på vekt og livvidde, gjør du dette selv. Ønsker du å ta blodprøver for å undersøke blant annet vitamin D, jernstatus og kolesterol, kan dette avtales med egen fastlege. Tilbudet om stedlige fellesøkter utgår også, men du har mulighet til å delta på fellesøkter over Teams, og er selvfølgelig også hjertelig velkommen på økt om du skulle være på besøk i hovedstaden.

Fant du ikke svar på det du lurte på? Nøl ikke med å spørre oss!!

Meld deg på nå!